بنر سامان انتقال امن اطلاعات سامن

نقش و کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان ها چیست؟ 

نقش و کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان ها

آنچه در این مقاله می خوانید:

تحقیقات صورت گرفته در دو دهه اخیر ثابت کرده اند که سازمان ‌هایی که بر روی فناوری سرمایه‌ گذاری می کنند و مسیر نوآوری را برمی گزینند، قادرند سهم بازار، ارقام مالی و جایگاه رقابتی خود را افزایش دهند. یکی از این فناوری‌ های پرکاربرد، آی ‌تی یا همان فناوری اطلاعات می باشد که با پیدایش آن گامی مهم در جهت افزایش راحتی در فعالیت ‌های انجام شده در سازمان برداشته شده است.

 

فناوری اطلاعات یا IT چیست؟

امروزه فناوری اطلاعات (Information Technology) که به ‌اصطلاحی (IT) نیز نام دارد، اصطلاحی شناخته‌ شده میان اکثر افراد تقریبا تحصیل‌ کرده در سطح دنیا است. تعریفی که انجمن فناوری اطلاعات ایالات‌ متحده از این اصطلاح بیان دارد به شکل زیر می باشد:

هرگونه مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده ‌سازی، و یا مدیریت سیستم ‌های اطلاعاتی کامپیوتر محور چه در حوزه نرم ‌افزار و چه حوزه سخت ‌افزاری، فناوری اطلاعات نام دارد.

 

نقش فناوری و اطلاعات در کسب و کار

فناوری اطلاعات به شما این قابلیت را می دهد تا داده‌ های خاص را تجزیه ‌و تحلیل کنید و سفر تجاری خود را طبق آن برنامه‌ ریزی کنید. همچنین ابزارهای زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد که می تواند مشکلات پیچیده را رفع کند و رشد آینده کسب ‌و کار شما را برنامه ‌ریزی کند. در عصر مدرن، با کمک بازاریابی دیجیتال شما این امکان را دارید محصولات یا خدمات خود را درحالی ‌که در محل کار یا خانه خود حضور دارید به بازار جهانی معرفی کنید و در اختیار افراد قرار دهید.

همان ‌طور که پیش ‌از این نیز بیان کردیم، فناوری اطلاعات در دنیای تجارت از اهمیت زیادی برخودار می باشد. صرف ‌نظر از کوچک یا بزرگ بودن کسب ‌و کار، فناوری اطلاعات به سازمان، مدیر و کارکنان کمک می کند تا در مورد یک مشکل خاص تحقیق کرده، پیچیدگی آن را درک کنند و محصولات و خدمات جدید تولید کرده و آن را ارئه کنند. در نتیجه بهره‌ وری و بازده را بهبود دهند.

 

مزایا و کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان 

مزایا و کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان 

از ارتباطات راه دور گرفته تا خدمات وب و گزینه‌ های پرداخت آنلاین، بیشتر مشاغل مدرن بدون فناوری اطلاعات قادر نیستند به‌ طور موثر یا کارآمد عمل کنند. کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت، فرصت‌ هایی را برای کار در خارج از دفتر و افزایش دسترسی به اطلاعات مهم بدون توجه به موقعیت مکانی به همراه دارد. 

همچنین استفاده از فناوری اطلاعات در رشد تجاری سازمان ها و افزایش سطح ارتباطات با مشتریان نیز نقش مهمی را ایفا می کند.

 

کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان برای تصمیم‌ گیری

سرعت و دقت، در قلب تصمیم‌ گیری درست برای کسب ‌و کار شما می باشند. هر سازمان موفقی باید یک فرآیند جامع تحقیقات بازار را طی کرده تا بتواند به ‌درستی تصمیم بگیرد. تحقیقات بازار را می ‌توان به روش های گوناگون از طریق استفاده از نظر سنجی ‌های آنلاین، انجمن‌ ها، وبلاگ‌ ها، بحث ‌های گروهی در شبکه‌ های اجتماعی و البته از طریق مصاحبه‌ های حضوری نیز انجام دهید.

 

نقش فناوری اطلاعات در مدیریت موجودی سازمان

میزان موجودی در سازمان ‌ها باید به گونه ‌ای برنامه ‌ریزی و مدیریت شود تا علاوه بر پاسخگویی به تقاضا، موجودی اضافی که منجر به خواب سرمایه و افزایش هزینه‌ های نگهداری می ‌شود نیز کاهش پیدا کند. در اینجا فناوری اطلاعات به کمک سازمان ‌ها میاید و مدیریت موجودی و ردیابی اقلام موجود در شرکت‌ ها را به دست می ‌گیرد. 

برای مثال سیستم‌ های مختلفی مانند مدیریت کالا، مدیریت اطلاعات سیستم، برنامه ‌ریزی و کنترل تولید، برنامه ‌ریزی منابع و انواع سیستم ‌های ERP از طریق مدل کردن کالاهای شرکت، شمارش موجودی کالاها، پردازش اطلاعات و بهره ‌وری حداکثری از منابع، به کمک سازمان‌ ها آمده و کنترل تمام موارد ذکر شده را به شکلی خودکار به دست خواهند گرفت.

 

کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان برای پشتیبانی و رضایت مشتری

کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان برای پشتیبانی و رضایت مشتری

یکی دیگر از عواملی که برای موفقیت در هر کسب ‌و کاری مورد استفاده قرار دارد، آگاهی به نیازها و رفتارهای مشتری و میزان رضایت آن ‌ها می باشد. در این میان ارتباط تاثیرگذار بهترین ابزار برای درک خواسته ‌ها و مشکلات و ارائه راه ‌حل برای آن ‌ها می باشد. 

به‌ طور معمول سازمان ‌ها از سیستم ‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای ثبت اطلاعات میان شرکت و مشتری و نگه ‌داشتن اطلاعات ارزشمند برای درک رفتارهای مشتری و نیازهای آینده استفاده می‌ کنند. از این‌ رو اگر مشتری با مرکز تماس بگیرد و مشکلی را گزارش کند، مسئول ارتباط با مشتری قادر است چیزی را که مشتری خریداری کرده است ببیند، اطلاعات حمل ‌و نقل را مشاهده کند و به ‌طور تاثیرگذاری مشکل ان را رفع کند. در نتیجه شرکت‌ ها فناوری اطلاعات را  برای بهبود ارتباط با مشتری مورد استفاده قرار می دهند.

 

نقش آی تی در تبلیغات آنلاین سازمان‌ ها

یکی از کاربردهای اصلی فناوری اطلاعات در حوزه ی تجارت، توانمندی شرکت‌ های فعال صنایع مختلف برای تبلیغ محصولات و خدمات خود از طریق اینترنت است. معمولا هر وب ‌سایت حاوی تبلیغاتی می باشد که محتوای اصلی سایت را احاطه کرده است. بیشتر این سایت ‌ها دارای پیوندهایی می باشند که با کلیک کردن ماوس یا ضربه زدن روی صفحه لمسی، به افراد امکان می ‌دهد تا اطلاعات شرکتی که روی تبلیغ آن کلیک کرده‌ اند را پیدا کنند.

دسترسی آسان به اطلاعات باعث شده تا تبلیغ ‌کنندگان از حجم ترافیک رسیده ی بیشتری به سایت ‌هایشان بهره ببرند ( که این امر توسط سئو سایت انجام می شود) و در نتیجه شانس استفاده اشخاص از کالاها یا خدمات آن‌ ها تا حد زیادی افزایش پیدا می ‌کند. شرکت ‌ها حتی قادرند با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ های زیاد تبلیغات اضافی، قرارگیری در معرض تبلیغات خود را افزایش بدهند.

 

خرید آنلاین به عنوان یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان

خرید آنلاین به عنوان یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان

خرید آنلاین، پرداخت قبوض و انتقال وجوه نیز از نمونه‌ های کلیدی کاربرد فناوری اطلاعات در تجارت می باشند. شرکت ‌ها از طریق اجازه به مشتریان برای دسترسی به محصولات و خدمات از هر جا و با هر رایانه، تلفن یا تبلتی، جابجایی پول را برای مردم آسان ‌تر از همیشه کرده ‌اند. خرید آنلاین به‌ قدری برجسته شده که اکثر خرده ‌فروشان بزرگ، فروشگاه ‌های آنلاینی به جهت ارائه خدمات به خریداران ایجاد کرده اند.

مصرف‌ کنندگان می ‌توانند تقریبا هر چیزی را به ‌صورت آنلاین از لوازم‌ خانگی گرفته تا پوشاک خریداری کنند. انتقال وجوه به سرمایه‌ گذاران این امکان را داده است که سرمایه‌ گذاری ‌های خود را پیگیری کرده یا حساب ‌های مشتریان خود را با سرعت بیشتری مدیریت کنند. 

برای مثال انواع وب ‌سایت ‌های فروشگاهی، دایرکتوری ‌ها، پورتال‌ ها و پلتفرم‌ های فروش آنلاین از جمله مورادی است که بدون حضور و به کارگیری دانش فناوری اطلاعات، امکان استفاده از هیچکدام از آن ها فراهم نمی شد.

 

جمع بندی

حالا که با نقش فناوری اطلاعات در کسب و کار آشنا شدید و کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان را درک کردید، باید به یاد داشته باشید که بدون آی ‌تی یا همان فناوری اطلاعات، برنامه ‌ریزی دقیق تجارت، بازاریابی تاثیرگذار، فروش جهانی، مدیریت سامانمندی، نظارت لحظه ‌ای، پشتیبانی سریع و به‌ موقع از مشتریان و به ‌طور کلی رشد بلند مدت کسب ‌و کار به شکلی صحیح میسر نمی شد.

 

منبع :

https://www.atlas-group.co/per/page2/55/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86/