بنر سامان انتقال امن اطلاعات سامن

8 قانون برای حفظ امنیت در اینترنت که همه باید بدانیم!

8 قانون برای حفظ امنیت در اینترنت که همه باید بدانیم!

آنچه در این مقاله می خوانید:

امروزه تقریبا همه ما به اینترنت آشنا و به آن وابسته هستیم. از چک کردن شبکه‌ های اجتماعی گرفته تا آموزش آنلاین و دور کاری و دیگر کارهای آموزشی، خدماتی و تفریحی همه و همه به اینترنت وابسته می باشند. با این وجود، اینکه بیشتر افراد از اینترنت استفاده می ‌کنند، دلیلی برای این نمی باشد تا درک کاملی از آن داشته باشند.

 امروزه یکی از مهم ‌ترین بحث هایی که در زمینه فضای مجازی مطرح است، حفظ امنیت در اینترنت می باشد. اینترنت اگرچه مزایای زیادی را برای انسان به همراه دارد، اما از معایبی نیز برخوردار می باشد. از مهم‌ ترین معایب آن هک شدن اطلاعات اشخاص توسط افراد سودجو می باشد. خبر خوب این است که راه‌ های زیادی وجود دارد که استفاده از آن باعث حفظ امنیت در شبکه مجازی خواهد شد. در این مقاله قصد داریم چند مورد از راهکارهایی که به‌ کارگیری آنها منجر به حفاظت از اطلاعات در فضای آنلاین خواهد شد را بررسی کنیم و در اختیار شما قرار دهیم.

 

راهکارهای امنیتی در استفاده از اینترنت

راهکارهای امنیتی در استفاده از اینترنت

1- داده های محرمانه خود را آفلاین نگهداری کنید

یکی از روش های حفظ امنیت در اینترنت آفلاین نگه داشتن داده‌ های مهم و شخصی می باشد. در صورتی که اطلاعات شما در هیچ قسمتی از رایانه ‌تان به صورت آنلاین یافت نشود، مهاجمان سایبری قادر نخواهند بود که به آنها دسترسی پیدا کنند. 

به همین دلیل است که ذخیره اسناد مهم به صورت آفلاین بهترین راه برای حفاظت از آنها می باشد. برخی داده‌ هایی که برای احراز هویت مورد استفاده قرار می گیرند، مانند شماره ملی افراد یا برخی رمزهای مورد استفاده به هیچ عنوان نباید به صورت آنلاین در دسترس قرار داشته باشند. با این وجود، اگر مجبور هستید آنها را به ‌اشتراک بگذارید، به صورت ضمیمه ایمیل ارسال کنید. همچنین قبل از ارسال فایل آن ها را رمز گذاری کرده تا افراد سودجو نتوانند به راحتی به ان ها دسترسی داشته باشند.

 

2- قابلیت اعتماد وب سایت را بررسی کنید

دقت داشته باشید تنها از وب سایت‌ هایی استفاده کنید که قابلیت اطمینان داشته باشند. اما چگونه می ‌توانید بفهمید که یک وب سایت قابل اعتماد است یا خیر؟ تشخیص آن چندان سخت نمی باشد. به خط آدرس سایت نگاه کنید. باید در ابتدای آن یک قفل کوچک داشته باشد. وجود این قفل در خط آدرس به این معنا می باشد که این اتصال رمز گذاری شده است.

دومین کار این است که ظاهر وب سایت را بررسی کنید. در اینجا برخی معیارها که کمک می‌ کنند از ظاهر وب سایت ایمنی آن را متوجه شوید، بیان شده است:

  • متناسب بودن تمام تصاویر با عرض صفحه
  • رعایت نکات دستوری در محتوای سایت و در خط آدرس
  • مرتب بودن صفحات و عاری بودن آنها از اشتباه
  • طبیعی به ‌نظر رسیدن تبلیغات و پنهان نبودن محتوای اصلی

به یاد داشته باشید که اگر وب سایتی از تمامی معیارهای ذکر شده برخوردار است، به احتمال زیاد سایتی مناسب برای استفاده شما می باشد.

 

3- دوری از لینک های مشکوک

نوع خاصی از محتوای آنلاین موجود می باشد که برای حفظ امنیت در اینترنت باید از آن دوری کنید. از جمله لینک ‌های مشکوکی که از منابع نامعتبر و ایمیل‌ های اسپم، آزمون‌ های آنلاین، پیشنهادات رایگان یا تبلیغات ناخواسته در معرض دید شما قرار می ‌گیرند. تشخیص این لینک ‌ها بسیار آسان می باشد، زیرا همه آنها در یک ویژگی مشترک می باشند و آن هم این است که از شما می ‌خواهند روی آنها کلیک کنید.

اگر فایل پیوست شده به ایمیل مخرب باشد، نام آن ذکر نخواهد شد. در این حالت فقط پیامی مانند ” فایل ضمیمه شده را باز کنید و نظر خود را به من اطلاع دهید ” نمایش داده خواهد شد. در رابطه با وب سایت باید اطمینان حاصل کنید که محتوا و لینک آن در مورد یک موضوع هستند. اگر شما روی یک لینک کلیک کنید تا مطلبی در مورد خرس‌ های قطبی بخوانید و به جای دیدن قطب شمال و خواندن موضوعی در این مورد، به یک ” استان موفقیت‌ آمیز ” در مورد یک سلبریتی که توانسته وزن خود را کاهش دهد یا یک شبه سیگار را ترک کند برخورد کنید، بهتر است که فورا صفحه را ببندید.

 

4- استفاده از یک رمز قوی

استفاده از یک رمز قوی

یکی دیگر از روش های حفظ امنیت در اینترنت، استفاده از رمزهایی قوی و یونیک می باشد. این قبیل رمزها حفاظت از اطلاعات در فضای آنلاین را تا حد خیلی خوبی ارتقا خواهد داد. رمزهای قوی باید حداقل از 12 نشانه تشکیل شده و ترکیبی از حروف ( بزرگ و کوچک )، اعداد و کاراکتر های خاص برخوردار باشد. اگر نمی ‌دانید چه ترکیبی از این نمادها برای تشکیل رمزی قوی برای شما مناسب است، استفاده از تولیدکنندگان رمز آنلاین گزینه مناسبی برای شما می باشد.

 

5- رایانه خود را به روز نگه دارید

از دیگر روش های حفظ امنیت در اینترنت، به روز نگه داشتن رایانه می باشد. مهم است که سیستم‌ عامل و برنامه ‌های رایانه خود را همواره به‌ روز نگه دارید و از آخرین نسخه ‌های آنها استفاده کنید، مخصوصا اگر این برنامه ‌ها شامل اطلاعات حساب و پرداخت پول، سلامتی یا دیگر اطلاعات حساس شما باشند. توسعه ‌دهندگان این برنامه ‌ها پیوسته در تلاش هستند تا ایمنی نرم ‌افزارها و برنامه ‌ها را ارتقا دهند تا بتوانند آخرین تهدیدها را نیز شناسایی کرده و اقدامات امنیتی لازم را برای مقابله با آنها لحاظ کنند. در نتیجه برای جلوگیری از هک شدن اطلاعات شما باید به طور منظم نرم ‌افزارهای خود را به ‌روز رسانی کنید و تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت در اینترنت انجام دهید.

 

6- مراقب اتصالات وای‌ فای رایگان باشید

خدمات و شبکه ‌های وای فای آنلاین رایج‌ ترین منابعی می باشند که حفاظت از اطلاعات در فضای آنلاین را با چالش رو به رو می کند. اگر قصد دارید از خدمات اینترنتی رایگان استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که معتبر هستند. نام سرویس یا نرم ‌افزار را جست‌ وجو کنید. با جستجوی نام آن احتمالا بتوانید بازخوردهایی در رابطه با نحوه عملکرد سرویس به دست آورید.

استفاده از وای فای رایگان همیشه ایمن و مطمئن نمی باشد، اما گاهی وقت ها نیاز داریم تا فورا آنلاین شویم. به یاد داشته باشید که ورود به حساب ‌های بانکی ‌تان یا تکمیل خریدهایتان را با وای فای رایگان انجام ندهید. اگر انجام چنین کارهایی ضروری می باشد، از نرم ‌افزار VPN برای حفاظت از داده‌ هایی که در بستر شبکه‌ های ناامن ارسال می ‌شوند، استفاده کنید. اگر ضروری نیست، بهتر است برای حفظ امنیت در اینترنت، تمام معاملات مهم خود را زمانی که وارد خانه شدید، انجام دهید.

 

7- استفاده از آدرس های ایمیل متفاوت برای حساب های متفاوت 

استفاده از آدرس های ایمیل متفاوت برای حساب های متفاوت 

یکی از روش هایی که افراد هوشمند برای حفظ امنیت در شبکه مجازی آن را مورد استفاده قرار می دهند، این است که از آدرس ‌های ایمیل مختلف برای اهداف متفاوت استفاده می‌ کنند تا اطلاعات هویتی مربوط به آنها را به صورت جداگانه نگهداری کنند. این کار سبب می شود در صورتی که به امنیت یکی از حساب ‌هایتان مشکوک شدید، بتوانید آن را ببندید و همچنان گزینه ‌های دیگری برای استفاده داشته باشید.

8- استفاده از نرم افزارهای امنیت سایبری

Clario امنیت اضافی برای شما فراهم می ‌آورد و از نظارت بر شما و عملکردتان در اینترنت جلوگیری می ‌کند. این نرم ‌افزار همچنین جلوی به ‌اشتراک گذاشته شدن اطلاعات شما را می ‌گیرد. Clario به‌ گونه‌ ای طراحی شده است که در صورتی که اطلاعات شخصی تان عمومی شوند، فورا به شما اطلاع می‌ دهد. در نتیجه شما این امکان را دارید تا به سرعت اطلاعاتتان را ایمن کنید و آنها را از دزدیده شدن حفظ کنید.

 

جمع بندی

برای وب ‌گردی باید مطمئن و ایمن در فضای مجازی باید از امنیت وب سایت‌ های بازدید شده اطمینان حاصل کنید. اگر عنوان لینک مورد استفاده و محتوای آن با یکدیگر مغایرت داشتند، یعنی آن صفحه ایمن نمی باشد و هر چه سریع ‌تر باید آن را ترک کنید. همچنین باید از کلیک روی لینک ‌های مشکوک و ناشناس خودداری کنید. استفاده از VPN نیز راه دیگری می باشد که اتصال شبکه شما را خصوصی کرده و موجب حفظ امنیت در اینترنت خواهد شد.

 

منبع 

https://blog.achareh.ir/%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA/