بنر سامان انتقال امن اطلاعات سامن

موانع بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان ها

موانع بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان ها

آنچه در این مقاله می خوانید:

حدود تکنولوژی یک ملت یا جامعه متناسب با حد متوسط توانایی و دانایی آن ملت می باشد. و این موضوع را به خاطر داشته باشید كه هدف در رشد تکنولوژی ، ارتقاء سطح زندگی و تحصیلی افراد جامعه و گسترش بازار داخلی قوی و وسیع می باشد و از هر چیزی که گذر کنیم این مصرف كننده و سازگاری با محیط موجود كشور ، موجه واقعی برای تکنولوژی نوین خواهند بود. كمبود دانش مدیران در زمینه تکنولوژی اطلاعات مانع پذیرش این تکنولوژی در سازمان ها می باشد.

 

موانع اصلی در گسترش فناوری اطلاعات

با این وجود موانع اصلی در گسترش فناوری اطلاعات در هر سازمان را می تواند اینگونه بیان کرد که:

1- مدیران عالی

 معمولا بیشتر مدیران عالی به اندازه کافی نقش فناوری اطلاعات را درک نکرده و اطلاعات دقیقی در رابطه با ان ندارند. این افراد رویکرد یكپارچه‌ سازی را آغاز نمی کنند و در مقابل یکپارچه سازی پیشنهاد شده به دلیل ترس از عدم توانایی بعدی در درک فرایند یا كنترل آن مقاومت می کنند.. در صورتی که اگر كوره سوادی در مورد فناوری اطلاعات در اختیار داشته باشند، ممكن است ذهنیت جدیدی برای آنها ایجاد شود. اما به هیچ وجه دورنمای آن ها از سازمان و یا شركت منطبق بر عصر اطلاعات نمی باشد.

2- کارکنان بخش فناوری اطلاعات

کارکنان بخش فناوری اطلاعات

این افراد نیازهای اطلاعاتی مربوط به مدیران را به خوبی درک نکرده و تنها به تکنولوژی علاقه مند هستند. متخصصین فناوری اطلاعات  از آمادگی کافی برای پشتیبانی یا مشاركت در رویکردهای اصلاحی مبتنی بر اطلاعات برخوردار نمی باشند.

3- سایر کارکنان عملیاتی

وجه غالب كاركنان فهم استراتژیک ناچیزی از اطلاعات دارند، اما می توان آن ها را به دو گروه تقسیم كرد:

– گروهی كه از سواد کامپیوتری برخوردار نمی باشند و از طرف فناوری اطلاعات و فرهنگ مربوط به آن احساس تهدید می ‌کنند. این گروه از كاركنان به دلیل ترس شان در مقابل هر نوع اصلاحات عصر اطلاعات مقاومت می کنند.

– افرادی كه از سواد کامپیوتری برخوردار هستند، بدون توجه به نیاز مبرم به ایجاد هماهنگی میان فعالیتهای فناوری اطلاعات، قصد دارند برنامه خود را دنبال کنند. این افراد به هیچ وجه مایل نمی باشند كه تلاش ‌های خود را در قالب یک برنامه اصلاحی جامع تر تعالی ببخشند و در نتیجه هر نوع تلاش سازمانی با رویکرد یکپارچه سازی نسبت به اصلاحات عصر اطلاعات را تضعیف می کنند.

4- کمبود امکانات مالی و عدم اولویت بندی در تخصیص سرمایه

بکارگیری فناوری اطلاعات نیازمند سرمایه گذاری و اختصاص بودجه لازم از سود شركت ها و سازمان ها می باشد. نیاز به سرمایه گذاری عمده در زمینه فناوری اطلاعات از جمله مسائل بازدارنده در جهت اشاعه فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی در سازمان ها می باشد.

5- كمبود همکاری بین واحدهای تحقیق و توسعه.

6- آموزش و زیرساخت نامناسب

 

توصیه ها برای اجرای فناوری اطلاعات در سازمان ها

توصیه ها برای اجرای فناوری اطلاعات در سازمان ها

با توجه به بررسی های صورت گرفته بر روی آثار و نحوه بکارگیری فناوریهای اطلاعاتی در سازمانها لازم است به منظور پیاده سازی این نظام، سیاستها و خط مشی هایی مانند موارد زیر اتخاذ شده است:

– در جایگزینی شیوه های سنتی با شیوه های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات اولویت با سیستم هایی می باشد كه تاثیر و نقش بیشتری در بهبود ارائه خدمات به مردم برخوردار است.

– حركت ها باید به سمت سازمانهای کوچک، انعطاف پذیر ، كارا و مدیریت متمركز با استفاده از تکنولوژی اطلاعات و قابلیتهای آن باشد.

– اصلاح و بهبود شیوه ها و سیستم های به كار گرفته شده لازم، در قالب طرح در سازمان در ابتدا مشخص و دنبال گردد.

– بکارگیری و توسعه سیستم های کاربردی مکانیزاسیون و اطلاعات مدیریت (MIS) همراه با برنامه ریزی و كنترل و حركت به سمت ادارات و سازمانهای بدون كاغذ از اولویتهای بکارگیری فناوری اطلاعات خواهد بود. 

– تربیت و افزایش قابلیت نیروی انسانی برای طراحی ، پیاده سازی و توسعه سیستمهای کاربردی مبتنی بر فناوری اطلاعات از سیاستهای اصلی است كه هر سازمانی باید آن را در سرلوحه برنامه خویش قرار دهد.

 

منبع :

http://bobook.ir/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A8%D9%83%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85/